Professionals controleren? Niet doen, vertrouwen werkt beter.

Van controle naar vertrouwen. Dat klinkt mooi en dat is het ook, vooral omdat het écht werkt. Het laat zich het beste uitleggen aan de hand van drie voorbeelden.

Succesverhaal uit het ziekenhuis

Marcel Levi, CEO van het University College London Hospitals (UCLH), was op 2 september te gast bij Jinek. Tijdens de coronacrisis was hij verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van verschillende Londense ziekenhuizen. Hoewel hij te maken kreeg met veel problemen, ging zijn team vooral praktisch te werk, met hetzelfde doel voor ogen. Namelijk: het helpen van besmette mensen met heftige, soms levensbedreigende klachten.

Binnen korte tijd moest er qua organisatie van alles uit de grond gestampt worden. Wat daarbij heel remmend werkte, waren diverse protocollen. Levi besloot om deze te omzeilen en de controle los te laten. Levi: “Als je professionals een duidelijke opdracht geeft, weten ze precies wat ze moeten doen. Misschien is dat niet altijd hoe je het zelf zou doen, maar het gebeurt tenminste wél. In tijden van corona is het daarom des te belangrijker om de controle los te laten en te vertrouwen op je mensen”. En het werkte.

Zo was er nog een bijzondere actie van Levi en zijn team: ze stuurden een brief naar de kinderen van de zorgmedewerkers. In deze brief werden ze persoonlijk aangesproken, met handgeschreven de naam van het kind, en ondertekend door Levi en zijn directe collega. Ze bedankten de kinderen voor het feit dat ze onderdeel waren van het team door hun ouders te ondersteunen in deze bijzondere periode.

Vertrouwen versus controle

De menselijke maat komt duidelijk in Levi’s verhaal naar voren. En dat het effect heeft is zonneklaar.  Als aanvulling twee waargebeurde voorbeelden die eveneens zichtbaar maken wat vertrouwen met mensen kan doen, maar ook wat te veel controle aan kan richten.

Vertrouwen kan een win-winsituatie creëren

Bij een middelgrote woningcorporatie in het noorden van het land moesten medewerkers aanvankelijk elke voorgenomen uitgave laten accorderen. Deze aanvraag moest worden voorzien van 3 handtekeningen. Dit werkte vertragend en schoot vaak het doel voorbij, namelijk: snel onderhoud kunnen uitvoeren bij huurders.

Sinds medewerkers het vertrouwen kregen om bedragen tot €2.000 zonder toestemming (maar met onderbouwing achteraf) uit te geven, kon er sneller gehandeld worden. Het maken van zo’n beslissing gaf de medewerkers een grote mate van verantwoordelijkheidsgevoel en trots. En het had ook impact op de huurders, zij waren tevreden omdat ze serieus genomen werden.

Kortom: medewerkers met verantwoordelijkheid werden tevreden medewerkers die goed voor hun klanten konden zorgen. Het tweede voorbeeld laat zien wat te veel controle doet.

Controle kan onherroepelijke schade aanrichten

Bij een landelijk loopbaanadviesbureau werkten verschillende adviseurs per vestiging. Ze kenden elkaar onderling: ze lunchten gezamenlijk, overlegden over cliënten, lachten samen en wisten elkaar ook buiten lunchtijd te vinden. Er werden regelmatig intervisiebijeenkomsten georganiseerd zodat ze zich ook verbonden voelden met collega’s van andere vestigingen.

Op een gegeven moment nam de directie de touwtjes stevig in handen. Overleggen en professionaliseringsbijeenkomsten werden niet meer gefaciliteerd, alleen nog in eigen tijd. Vaste medewerkers kregen freelance-contracten en werden alleen nog ingezet voor de uren dat ze daadwerkelijk ‘productie’ draaiden. De adviseurs hoorden weinig van de directie, behalve als er ‘lijstjes’ met cliënten te bespreken waren.

De gevolgen waren groot. De adviseurs kregen steeds meer het gevoel dat ze een productiemiddel waren. Ontwikkeling was niet meer aan de orde. Ze verloren de verbinding met de organisatie en vertrokken één voor één naar andere werk- en opdrachtgevers. Het bureau heeft uiteindelijk faillissement moeten aanvragen.

Wat betekent dit voor jouw medewerkers?

Waarschijnlijk heb jij goede professionals in je team. Zolang zij weten wat ze moeten doen en goed in hun vel zitten, kunnen zij veel verantwoordelijkheid aan. Zolang jij de controle loslaat en het vertrouwen teruggeeft.

Vertrouwen in medewerkers betekent ook dat zij zelf verantwoordelijkheid mogen nemen voor hun eigen ontwikkeling. Als ze de tools krijgen om daar zelf mee aan de slag te gaan, kunnen ze initiatieven nemen voor hun loopbaan en daar goede gesprekken over voeren. TwinQels kan daarbij ondersteunen.

TwinQels vergroot verantwoordelijkheid bij medewerkers

Wil jij graag met jouw medewerkers in gesprek, verbinding ervaren en de menselijke maat terugkrijgen? TwinQels is het juiste duwtje in de rug! De medewerker krijgt een app om zelfkennis te vergroten, regie op ontwikkeling te nemen en doelen te stellen. Ook kan hij eenvoudig een leidinggevende, HR-medewerker of collega uitnodigen voor een gesprek. Dit gesprek kan zo vaak plaatsvinden als wenselijk en/of nodig is. De gemaakte afspraken kun je in de app noteren en bijhouden.

Nieuwsgierig geworden?

Probeer TwinQels

Start gratis proefperiode