“Complimenten geven? Dat maakt medewerkers lui”

en

“Zolang ik niks zeg doen mijn mensen het goed en dat weten ze ook.”

Er zijn leidinggevenden die zelden of nooit complimenten geven. Toch zouden ze er veel mee kunnen winnen door het wel te doen. Waardering krijgen is een basisbehoefte van mensen, binnen een gezin, vriendschapsrelatie en ook op het werk. Het is kost ook nog eens niks, terwijl het effect onbetaalbaar kan zijn.

Het effect van complimenten geven

Wetenschappelijke verklaringen zijn er inmiddels voor het feit dat complimenten, mits goed gebracht, positief effect kunnen hebben.

Te beginnen bij de ontvanger. Als je een compliment ontvangt, maakt het lichaam een hormoon aan; dopamine, een gelukshormoon. Je voelt je gelukkig. Het moment wordt geassocieerd met iets leuks waardoor je geneigd bent om het gedrag waarvoor je het compliment kreeg vaker te vertonen. Een compliment wordt ervaren als een cadeautje en daar word je over het algemeen blij van.

Ook bij de gever gebeurt er wat. Als je een compliment geeft maakt je lichaam het ‘knuffelhormoon’ oxytocine aan. Daardoor voel je je beter en bovendien breekt het stresshormonen in je lichaam af. Je geeft een cadeautje aan de ander, maar ook aan jezelf.

Door het geven en ontvangen van complimenten wordt de sfeer beter. Er ontstaat meer onderlinge verbinding en dat is nou net één van de drie belangrijke pijlers van duurzame inzetbaarheid (naast autonomie en ontwikkeling). Er is dus echt sprake van een win-win situatie.

Is elk compliment okay? Waar moet een goed compliment aan voldoen? Er zijn wel een paar zaken waar je rekening mee moet houden.

  • Ten eerste moet het oprecht en gemeend zijn. Als iemand na een fikse regenbui binnenkomt met een verwaaid kapsel en je zegt: ‘wat zit je haar leuk!’, dan kan dat op verschillende manieren worden opgevat, maar niet zonder meer als oprecht en opbouwend.
  • Daarnaast heeft het veel effect als het compliment betrekking heeft op gedrag. ‘Wat heb je die presentatie goed gedaan!’ of ‘Wat fijn dat je dat rapport zo snel hebt opgeleverd’ zijn direct gekoppeld aan wat iemand heeft gedaan en dat werkt.
  • Maak het concreet. Hoe beter je kunt aangeven wat je goed vindt aan vertoond gedrag, hoe meer effect het heeft en hoe groter de kans is op herhaling van het gedrag.
  • Zorg ervoor dat er niet te veel tijd zit tussen het vertoonde gedrag en het compliment. De beleving van complimenten gericht op situaties die vorige jaar hebben plaatsgevonden zijn minder verankerd dan een resultaat dat vanochtend is behaald.
  • Vermijd het geven van complimenten in relatie tot anderen. Dus niet: ‘Je doet het veel beter dan Jan….’.
  • Doseer complimenten. Als je te pas en te onpas complimenten uitdeelt kom je als minder geloofwaardig over.

Het schijnt overigens dat tegenover elke belediging 6 complimenten nodig zijn om het evenwicht te herstellen…. Complimenten wuiven we gemakkelijk weg en over beledigingen blijven we malen. Maar of dat wetenschappelijk is aangetoond? Wie hier meer over weet wordt van harte uitgenodigd.

Geef meer positieve aandacht met behulp van TwinQels!

Een manier om gesprekken op basis van de positieve psychologie in te richten is via TwinQels. TwinQels is een app voor medewerkers die zelfkennis vergroot, de regie op ontwikkeling zichtbaar maakt en helpt doelen te stellen. Er is aandacht voor het welzijn en ontwikkelwensen. Via de app kan de medewerker informatie delen (de keuze voor welke informatie dit is, is aan de medewerker zelf) met leidinggevende, HR of bijv. een collega en deze uitnodigen voor een gesprek.

Nieuwsgierig? Vraag dan een demo aan, of plan direct een gesprek met ons in. We staan je graag te woord!

Nieuwsgierig geworden?

Probeer TwinQels

Start gratis proefperiode