Aandacht voor het welzijn van medewerkers in tijden van corona

welzijn

“Je bent zelf de eerste die het merkt…” Aandacht voor het welzijn van medewerkers in tijden van corona Algemene preventiemaatregelen vanuit de organisatie zijn mooi, maar het is altijd beter om goed voor jezelf te zorgen, voor het te laat is. Dat blijkt wel uit de feedback die we kregen van een deelnemer van een

Een goed gesprek met je medewerkers hoeft niet ingewikkeld te zijn

goed gesprek met je medewerker

Een goed gesprek met je medewerkers hoeft niet ingewikkeld te zijn   “Ik wil heus wel een goed gesprek met medewerkers, maar ik heb geen tijd voor het zoveelste HR-project.”  Dat snappen we. Hopelijk heb je wél tijd voor goede gesprekken met goed voorbereide medewerkers. Juist nu.  Tijd hebben we amper. Primaire processen gaan altijd voor,

Werkgeluk

Werkgeluk

Life time employment? Life time enjoyment! Werkgeluk is het streven. Eten moet je toch, dan maar liever lekker eten. Werken moet je ook, dan maar liever lekker werken. Toch? In elk geval anno 2020. Vroeger werd een goede baan voor het leven gewaardeerd. Wat je deed maakte niet zoveel uit, het ging erom dat je

Professionals controleren? Niet doen, vertrouwen werkt beter.

van controle naar vertrouwen

Professionals controleren? Niet doen, vertrouwen werkt beter. Van controle naar vertrouwen. Dat klinkt mooi en dat is het ook, vooral omdat het écht werkt. Het laat zich het beste uitleggen aan de hand van drie voorbeelden. Succesverhaal uit het ziekenhuis Marcel Levi, CEO van het University College London Hospitals (UCLH), was op 2 september te

Iedereen is gelijk, maar niet hetzelfde.

Waarom individuele afspraken prima zijn. De traditionele arbeidsrelatie staat onder druk. Het open-einde karakter van vaste contracten vereist stabiele en duurzame arbeidsorganisaties. Maar dat is steeds minder het geval. Oude organisatiestructuren verdwijnen en netwerkorganisaties komen op. Om als werknemer in te spelen op veranderingen moet je je steeds meer gedragen als ondernemer van je eigen

Leren van fouten, maar groeien van successen.

groeien van successen

‘Maar dat is toch vanzelfsprekend’ en ‘Dat hoort gewoon bij mijn functie’. Resultaten boeken en weer door naar de volgende opdracht. Dat is hoe we vaak werken. Het ene is nog niet afgerond of we gaan alweer door naar het volgende. Stilstaan bij wat er goed gegaan is wordt veelal overgeslagen. Stilstaan bij wat niet

Complimenten geven op werk: de waarde voor ontvanger én gever!

complimenten geven

“Complimenten geven? Dat maakt medewerkers lui” en “Zolang ik niks zeg doen mijn mensen het goed en dat weten ze ook.” Er zijn leidinggevenden die zelden of nooit complimenten geven. Toch zouden ze er veel mee kunnen winnen door het wel te doen. Waardering krijgen is een basisbehoefte van mensen, binnen een gezin, vriendschapsrelatie en

Hoe houd je contact met je medewerkers tijdens corona en daarna?

“Mijn leidinggevende communiceert via Teams en telefoon alleen over het werk met me, maar heeft geen idee hoe het echt met me gaat”. Zo’n uitspraak zet je aan het denken. De betreffende medewerker verliest langzaam de verbinding met haar werkgever en als dat te lang duurt gaat dat ten koste van haar motivatie en productiviteit.

Beoordelingsgesprekken zijn passé. Wat is het alternatief?

beoordelingsgesprekken

Het is inmiddels voor veel organisaties duidelijk dat de traditionele HR-cyclus, met enkele beoordelingsgesprekken per jaar, niet meer werkt. Het stimuleert niet tot ontwikkeling, betere prestaties of blijere medewerkers. Kortom, het leidt simpelweg niet tot een goed gesprek. Maar wat is het alternatief? Toekomstgesprekken, reflectiegesprekken of feedbackgesprekken? Veel moderne organisaties ondervinden dezelfde problemen rondom beoordelingsgesprekken;